Uvod

1. Treba upoznati neki editor: vi, ved, emax, NortonEditor…

2. Kada se pišu tekstovi na hrvatskom, dobro je koristiti makro paket babel sa opcijom croatian. Time se, izmedu ostalog, dobiva sljedeće:

• defaultno rastavljanje riječi je hrvatsko (a ne englesko)

• automatski nazivi za Chapter, Contents, Abstract, Figure,… su Glava, Sadržaj, Sažetak, Slika,…

• nazivi za mjesece koje L^{A}TEX 2ε automatski generira npr. naredbom \today su siječanj, veljača,…, a ne January, February,…

• slova d i D su već definirana, pa ih ne treba korisnik definirati sâm, a unose se sa \dj{} odnosno \DJ{} (ne \Dj{}).

• Napomene:

(a) U sadašnjoj distribuciji makro paketa babel, koja se nalazi i na STUDENTU, slova d i D su dobra u ‘normalnom’ fontu, tj. u ‘roman’ fontovima, ali su u drugim, naročito ‘kosim’ fontovima ružna. Izmijenjena definicija oba slova d i D nalazi se u file-u croatian.cfg, kojeg će L^{A}TEX 2ε učitati kada koristi babel sa opcijom croatian (naravno samo ukoliko se taj file nalazi u direktoriju koji L^{A}TEX 2ε gleda).

(b) U sadašnjoj distribuciji babela su hrvatski nazivi za mjesece u nominativu. Kako se oni koriste uglavnom u pisanju datuma, naprimjer naredbom \today, pa treba pisati 20. travnja 1996, a ne 20. travanj 1996, to je u i taj ispravak načinjen u fileu

croatian.cfg.

(c) U fileu croatian.cfg je osim toga za ‘Chapter’ stavljeno ‘Poglavlje’ umjesto ‘Glava’. To si svatko može napraviti po svom izboru, a kako se to radi — vidi se u croatian.cfg.

Slova d i D i hrvatski nazivi za mjesece će u novim distribucijama babela biti izmijenjene u skladu za gornjim napomenama.

Mislim da file croatian.cfg nije u standardnom PATH-u kojeg TEX gleda. Zato, a i da svatko može sâm probati praviti izmjene u vezi hrvatskih termina i slično, najbolje je kopirati file croatian.cfg u tekući ditektorij, ili u neki drugi svoj direktorij gdje će ga TEX naći. File croatian.cfg

nalazi se npr. u /student1/ungar/croatian.cfg

Kao primjer za file croatian.cfg može poslužiti sljedeće:

\ProvidesFile{croatian.cfg}[1996/01/15, corrections to
   \noexpand\dj and \noexpand\DJ]
\def\datecroatian{%
\def\today{\number\day .~\ifcase\month\or
  sije\v{c}nja\or velja\v{c}e\or o\v{z}ujka\or travnja\or svibnja\or
  lipnja\or srpnja\or kolovoza\or rujna\or listopada\or studenog\or
  prosinca\fi
  \space \number\year}}
\addto\captionscroatian{\def\chaptername{Poglavlje}%
                      \def\proofname{Dokaz}}%
%% popravljena definicija \dj i \DJ
 \def\dj@{%    \crrtic@ is allready defined in babel.def
    \setbox0\hbox{d}\dimen@=\ht0
    \advance\dimen@1ex
    \dimen@.45\dimen@
    \dimen@ii\expandafter\rem@pt\the\fontdimen\@ne\font\dimen@
    \advance\dimen@ii.5ex
    \leavevmode\rlap{\raise\dimen@\hbox{\kern\dimen@ii\vbox{\crrtic@}}}}
 \def\DJ@{%  \crttic@ is allready defined in babel.def
    \setbox0\hbox{D}\dimen@=.55\ht0
    \dimen@ii\expandafter\rem@pt\the\fontdimen\@ne\font\dimen@
    \advance\dimen@ii.15ex % correction for the dash position
    \advance\dimen@ii-.15\fontdimen7\font % correction for cmtt font
    \dimen\thr@@\expandafter\rem@pt\the\fontdimen7\font\dimen@
    \leavevmode\rlap{\raise\dimen@\hbox{\kern\dimen@ii\vbox{\crttic@}}}}
%% The following enables the use of croatian-specific accented characters
%% to be typed directly from the keyboard.
%% (on a Macintosh, using croatian keybord layout)
%% A similar modification one can make for a PC
\catcode`\č=\active\defč{{\v c}}
\catcode`\ć=\active\defć{{\'c}}
\catcode`\d=\active\defd{{\dj}}
\catcode`\š=\active\defš{{\v s}}
\catcode`\ž=\active\defž{{\v z}}
\catcode`\Č=\active\defČ{{\v C}}
\catcode`\Ć=\active\defĆ{{\'C}}
\catcode`\D=\active\defD{{\DJ}}
\catcode`\Š=\active\defŠ{{\v S}}
\catcode`\Ž=\active\defŽ{{\v Z}}

Vježbe 1

Za početak neka studenti napišu nekakav jednostavan tekst, naprimjer kratku biografiju. Budući još nismo radili environments, neka to bude običan tekst, bez quote, itemize, tabular, itd. (article.cls)

Nakon toga neka naprave sljedeće formule:

c = 1 + \sqrt{a^{5} + b^{2}} ,  ^{5} \sqrt{x_{1} + 2x_{2} − 5x_{3}}  (1)

x^{\frac{π}{ω+Θ}} ,  lim_{x→∞} \frac{tg x}{α} = 7  (2)

∫_{0}^{+∞} 1 + (\frac{5}{\sqrt{7} − x^{3} + x^{2}} )^{21} ili ljepše ∫_{0}^{+∞}1 + (\frac{5}{\sqrt{7} − x^{3} + x^{2}} )^{21} (3)

Y = | \begin{matrix}5 & 7 & 3 & 4 & 11 \\ 3 & 12 & 2 & 35 & 1 \\ 12 & 4 & 8 & 6 & 15 \\ 7 & 8 & 6 & 9 & 3 \end{matrix} |  (4)

x^{2} = y + z
y^{4} = 2x + z^{3}  (5)
z = 3\sqrt{\sqrt{y^{2} + 3y^{5}} + x}

D^{− \frac{1}{2}} = ( \begin{matrix}\frac{1}{\sqrt{∑ x_{1}^{2}/(n−1)}} & 0 & 0 \\ 0 & \frac{1+2x_{2}^{5}−7x_{2}^{13}}{\sqrt{∑ x_{2}^{2}/(n−1)}} & 0 \\ 0 & 0 & \frac{1−3y^{5}−12y^{7}}{\sqrt{∑ y^{2}/(n−1)}} \end{matrix} )  (6)

π(n) = ∑_{m=2}^{n} ⌊( ∑_{k=1}^{m−1}⌊(m/k) / ⌈m/k⌉⌋)^{−1}⌋  (7)

∏_{j≥0} (∑_{k≥0} a_{jk}z^{k}) = ∑_{k≥0} z^{n} ( ∑_{{k_{0},k_{1},...≥0 \atop k_{0}+k_{1}+···=n}} a_{0k_{0}}a_{1k_{1}} …)  (8)

Π_{R} \left[{a_{1}, a_{2}, …, a_{M} \atop b_{1}, b_{2}, …, b_{N}}\right] = ∏_{n=0}^{R} \frac{(1 − q^{a_{1}+n})(1 − q^{a_{2}+n}) … (1 − q^{a_{M} +n})}{(1 − q^{b_{1}+n})(1 − q^{b_{2}+n}) … (1 − q^{b_{N} +n})} (9)

\{\underbrace{\overbrace{a, …, a}^{k a-ova}, \overbrace{b, …, b}^{l b-ova}}_{k+l elemenata}\} i \sqrt{x} + \sqrt{y} a ne \{\underbrace{\overbrace{a, …, a}^{k a-ova}, \overbrace{b, …, b}^{l b−ova}}_{k+l elemenata}\} i \sqrt{x} + \sqrt{y} (10)