OPERACIJSKI SUSTAVI - 1.kolokvij 9.12.2002.

1. a) Navedite glavne razlike izmedu procesa i dretvi.

b) Nabrojite stanja procesa i moguće promjene stanja.

c) Objasnite značenje pojma race condition.

2. Koristeći sistemske pozive fork, waitpid, exit, sleep i kill napišite program u kojem proces roditelj kreira dijete i to dijete kreira još jedno dijete (’unuk’ početnog procesa). Unuk treba ispisati poruku ’Ja sam unuk’ i vrtiti se u beskonacnoj petlji. Nakon 60 sekundi dijete treba uništiti unuka i završiti svoje izvodenje. Roditelj treba pričekati proces dijete da završi i ispisati poruku ’Proces dijete završio’.

3. U nekom laboratoriju nalazi se R robota. Njihov zadatak je iz skladišta dovući odredene sastojke i ubaciti ih u epruvetu. Proces miješanja zahtjeva posebne uvjete koji se mogu ostvariti u za to predvidenoj prostoriji u kojoj ima mjesta za P robota. Nakon izlaska iz prostorija smjesa iz epruvete mora odstajati nekoliko minuta nakon čega se može koristan sadržaj staviti u drugu epruvetu i odnijeti na za to predvideno mjesto. Nakon toga robot u skladište vraća obje epruvete. Riješite problem sinkronizacije robota ako se na skladištu nalazi E epruveta i vrijedi R > E. Napomena: Robot uzima drugu epruvetu tek nakon što smjesa bude spremna za odvajanje. Paziti da ne dode do potpunog zastoja istovremeno pokušavajući dobiti maksimalnu iskoristivost robota i resursa.

4. Sustav ima 5 procesa (P_{1} … P_{5}) i 5 tipova resursa (A … E) koji se mogu alocirati. Trenutno alocirane i maksimalne potrebe dane su sljedećom tablicom:

T renutno alocirano Maksimalno
A B C D E A B C D E
P_{1} 0 1 2 0 2 2 2 5 2 3
P_{2} 0 2 1 0 0 3 2 2 1 1
P_{3} 0 1 2 0 2 0 2 8 2 3
P_{4} 1 0 2 0 1 2 1 4 0 3
P_{5} 0 0 0 2 0 2 0 0 2 0

Ako je broj trenutno slobodnih resursa dan sa vektorom [x_{1}, 0, x_{3}, 1, 1] koja je najmanja vrijednost od x_{1} i x_{3} kako bi ovo stanje sustava bilo sigurno stanje?

Rezultati: petak 13.12.2002.

Boris Milašinović